وب نوشته‏های بهرام جلالی‏پور

Friday, March 09, 2007

بی عنوان

در یکی دو هفته اخیر سه تا از کتاب های مجموعه تئاتر امروز جهان را خواندم؛ نشانه شناسی تئاتر و درام (کرالام/ فرزان سجودی)، تئاتر بی چیز (یرژی گروتفسکی/ کیاسا ناظران)، زندگی من در گذر زمان (پیتر بروک/ کیومرث مرادی). از خواندن هر سه کتاب کلی لذت بردم. هم به خاطر غنای مباحث مطرح شده و هم به خاطر ترجمه های روان و قابل فهم آنها. در کتاب شبه اتوبیوگرافی بروک قطعه ای به سفر او به شیراز و شرکت در جشن هنر مربوط می شود و گله از طرز برخورد مسئولین برگزاری جشواره با گروه بروک:

از سوی مسئولین جشنواره شیراز با احترام و ادب دعوت شدیم ولی همین که در شیراز مستقر شدیم همان میزبانان هر حرکت ما را با خصومت و تردید زیر نظر گرفتند و در کارهای ما که عصبانی شان می کرد انسداد ایجاد کردند. باغبان ها روی جعبه ها می رفتند تا یواشکی کار ما را تماشا کنند. شایعاتی فوق العاده ولی غیر قابل باور درباره تمرین های فاسد و هرزه ما و بی بندوباری های شبانه مان در همه جا پخش شده بود. حتی بازیگران ایرانی که با ما کار می کردند دلایلی بی پایان برای سردرگمی می جستند و دچار لایه هایی دردناک از سوء تفاهم می شدند. در مقابل ما شرایطی را برای واکنش های گرم و صمیمانه می جستیم تا در برابر حماقت وحشیانه رژیم شاه واکنش نشان دهیم و به خودمان دلداری می دادیمدلداری ای که پر بی راه نبود- که نتیجه کار ارزش این همه سختی را خواهد داشت. کلا این سفر تجربه ای پیچیده و سخت بود در عین حال پر از اطلاعاتی گرانبها برای کار ما بود...


من البته نوع نگاه بروک را و خصوصا طبع نخوت آلود گاه و بی گاه او را چندان نمی پسندم اما خواندن این قطعه بی درنگ مرا به یاد مطلبی انداخت که در وبلاگ گرداب سکندر خوانده بودم و گله های اسماعیل شفیعی از برخورد مسئولین جشنواره تئاتر فجر با گروه اعزامی از روسیه. یادم افتاد که همان موقع برایش نوشته بودم که این چیزها تازگی ندارد و این جور برخوردها همیشه بوده است. حالا باید برایش بنویسم: بفرمائید! شاهد از غیب رسید.

Labels:

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

بهرام عزیز سلام
امیدوارم که خوب و خوش و سلامت باشی و روزگار به کامت باشد. راستش اینکه بروک گله کرده و یا گروه روس ، اصلا مهم نیست ، مهم اینه که آیا ما واقعا دارای این تصویر هستیم ؟ و یا اینکه عده ای کوچک مرد بزرگ نشین اینجوری همه ی دارو ندار ما رو به باد میدند!! سلامت و خوش باشی

4:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

با سلام. لینک وبلاگ شما به **لیست وبلاگهای فارسی ایرانیان خارج از کشور** هم در قسمت عمومی و هم خاص کشورها اضافه شد. نهایت سعی این بوده است که این لیست, صحیح, کامل, به روز و عاری از هرگونه سلیقه شخصی باشد. کنترل شما خطای احتمالی را چه در نام وبلاگ و چه در کشور محل سکونت از بین میبرد. هر گونه نظر و راهنمائی شما مغتنم و ارزشمند بوده و در ضمن چنانچه این لیست را مفید و قابل ارائه به بازدید کنندگان یافتید به آن لینک بدهید. هر روزتان نوروز, نوروزتان پیروز.

10:10 AM  

Post a Comment

<< Home